1. Wchodząc do budynku
szkolnego, obowiązkowo zdejmuję nakrycie głowy (dorośli i
uczniowie).
2. Do pomieszczeń, w
których znajduje się godło i krzyż, wchodzę bez nakrycia głowy.
3. Znam słowa i melodię
Hymnu Narodowego.
4. Potrafię się
odpowiednio zachować słysząc Hymn Narodowy (zachowuję
powagę, stoję na baczność).
5. Szanuję symbole
narodowe (flagę, godło).
II Kultura osobista.
1. Dbam o kulturę
języka, nie używam wulgarnych słów i gestów wobec kolegów,
pracowników szkoły i innych dorosłych.
2. Nie ranię innych
słowami.
3. Używam zwrotów
grzecznościowych : przepraszam, proszę, dziękuję.
4. Kulturalnie witam się
i żegnam z wszystkimi pracownikami szkoły, mówię „dzień
dobry”, „do widzenia” dorosłym.
5. Dbam o własną
higienę.
6. Ubieram się czysto i
skromnie. Nie noszę ubrań z obraźliwymi napisami, symbolami i
emanacją subkultur młodzieżowych. Rezygnuję z odzieży
odkrywającej brzuch, plecy, wybieram rozsądną długość
spódniczek i szortów.
7. Zakładam odświętny
strój na różne uroczystości (np. uroczystości szkolne, wyjścia
do teatru, filharmonii, sprawdzian w kl. VI itp.).
8. Unikam
ekstrawaganckich fryzur. Nie stosuję farb do włosów pod żadną
postacią – nie farbuję włosów, nie robię pasemek itp.
9. Nie maluję paznokci i
twarzy.
10. Dla własnego
bezpieczeństwa rezygnuję z noszenia w szkole dużej i wyzywającej
biżuterii (kolczyków, łańcuchów, bransolet, pasków itp.).
III Postawy.
1. W pełni wykorzystuję
czas przeznaczony na naukę. Systematycznie przygotowuję się do
zajęć szkolnych oraz uczestniczę w wybranych przez siebie
zajęciach dodatkowych i wyrównawczych.
2. Jestem odpowiedzialny,
powierzone funkcje pełnię aktywnie. Wywiązuję się z powierzonych
obowiązków szkolnych i społecznych.
3. Ponoszę konsekwencje
swojego postępowania, które jest niezgodne z podanymi zasadami.
4. Jestem życzliwy i
szczery, nie plotkuję, nie ranię innych.
5. Pomagam innym, nie
jestem obojętny na ich krzywdę.
6. Staram się reagować
na krzywdę, otaczać opieką słabych i skrzywdzonych.
7. Pozytywnie wpływam na
postawy rówieśników.
8. Dotrzymuję słowa.
9. Jestem tolerancyjny,
akceptuję odmienność ludzi, z którymi się stykam, ich kulturę,
religię oraz ułomności.
10. Identyfikuje się ze
szkołą, dbam o jej dobre imię.
11. Godnie reprezentuję
szkołę.
IV Zachowanie.
1. Nie stosuję przemocy,
nie prowokuję do przemocy.
2. Nie biję innych.
3. Bronię słabszych.
4. Rozwiązuję konflikty
pokojowo.
5. W sytuacjach
konfliktowych zwracam się o pomoc do nauczyciela.
6. Nie jestem złośliwy,
nie plotkuję, nie namawiam do złego zachowania.
7. W budynku szkolnym nie
biegam po korytarzu. Nie stanowię zagrożenia dla zdrowia i
bezpieczeństwa innych.
8. Podczas przerw
spokojnie chodzę po holu.
9. W budynku szkolnym i
na placu apelowym nie gram w piłkę.
10. Na terenie szkoły
nie gram w karty i tym podobne gry.
11. Staram się mówić
łagodnie i spokojnie, zwracając się do innych osób.
12. Potrafię odmawiać,
kiedy ktoś namawia mnie do złego zachowania.
13. Nie zabieram rzeczy
innych i szanuję cudzą własność.
14. Do szkoły przychodzę
najwcześniej 10 minut przed lekcjami.
15. Na korytarz wchodzę
dopiero po dzwonku na przerwę. Wyjątek stanowi pierwsza lekcja - na
hol można wejść o godz. 7.50.
16. Na basen przynoszę
obowiązkowe zmienne obuwie (nawet jeśli nie pływam).
17. Nakrycie wierzchnie
zostawiam w szatni.
18. Po dzwonku na lekcję,
ustawiam się przy sali, w której mam zajęcia.
19. Na terenie szkoły
nie posługuję się telefonem komórkowym. W wyjątkowych sytuacjach
uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego w obecności
nauczyciela.
20. Jestem świadomy
możliwości zabrania telefonu komórkowego przez nauczyciela w
przypadku posługiwania się nim na terenie szkoły. Nauczyciel
oddaje telefon komórkowy rodzicom po uprzedniej rozmowie z nimi.
V Mienie szkoły.
1. Chronię mienie
szkoły, dbam o nie i staram się je wzbogacać.
2. Nie niszczę mienia
szkoły i mienia rówieśników.
3. Nie przynoszę cennych
rzeczy do szkoły.
4. Szkody, które
wyrządzam, muszę naprawić.