SP 63

SP 63

Warto przeczytać

Odpowiedni strój na zimę 
















Internet to – dużo możliwości  i  dużo zagrożeń.
Błyskawiczny rozwój techniki powoduje, że dostępność usług telekomunikacyjnych stale się zwiększa. Nowe technologie dają nam bardzo dużo możliwości, niejednokrotnie jednak wykorzystywane są również do nieuczciwych lub sprzecznych z prawem praktyk.
Dlatego tak ważne jest, by przed niebezpieczeństwami w sieci ustrzec najmłodszych użytkowników Internetu – to oni są najbardziej podatni na zagrożenia telekomunikacyjne.
Co zrobić, by uchronić dziecko przed niebezpieczeństwem w sieci?
1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.
2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.

4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.

5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u (www.dyzurnet.pl). Hotline kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci.

8. Zapoznaj dziecko z
NETYKIETĄ - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl) Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.).

9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.
 Poznajemy matematykę  z kształtami Numicon

Matematyka sprawia dzieciom największe trudności w nauce. Jako przedmiot szkolny zawsze budziła emocje – niestety – często negatywne.
Do uczenia się matematyki trzeba być przygotowanym, a im wcześniej takie przygotowanie zostanie rozpoczęte, tym lepiej. Matematyka szkolna stoi w zasięgu możliwości każdego dziecka. Trzeba się tylko na nią uwrażliwić. Na czym polega uwrażliwienie na matematykę? Chodzi tutaj o takie poszerzanie zakresu doświadczeń dziecka, na bazie których będzie ono samo zdolne do dostrzegania związków, funkcjonowania
w świecie regularności, do dostrzegania prawidłowości, do umiejętności uogólniania, schematyzowania, kodowania. Te umiejętności są niezbędną bazą do samodzielnego radzenia sobie z matematyką. Dzieci muszą więc mieć okazje by te zdolności rozwijać. Dlatego, jak najwcześniej potrzebna jest im fachowa pomoc – czyli: odpowiednie ćwiczenia i zadania, które mają formę zabawy, odbywają się w ruchu, z wykorzystaniem wielu elementów manipulacyjnych.
Jak dzieciom damy same symbole szybko się zniechęcą, tracą wtedy pewność siebie
i stwierdzają: ja tego nie potrafię, nie dam rady itp. Dlatego musimy spojrzeć oczami małego dziecka. Czy można zatem symbole zamienić na coś, co zainteresuje dzieci?
Taką możliwość dają nam kształty Numicon. Ich pomysłodawcą jest angielski dydaktyk matematyki Tony Wing, który w swojej propozycji wykorzystał reprezentacje liczb najprawdopodobniej stosowaną przez Pitagorejczyków około 2,5 tys. lat temu. Metoda Numicon realizowana jest od 1997 roku w wielu szkołach i przedszkolach w Anglii.
Numicon to klocki, które pomagają dzieciom przyswoić sobie pojęcie liczby i zacząć liczyć bez zliczania - czyli żadnego uczenia się na pamięć: 1,2,3 itd., ale chodzi o takie matematyczne liczenie globalne. Program został opracowany na podstawie wielu doświadczeń z dziećmi. W centrum podejścia Numicon leży przekonanie, że poprzez manipulowanie klockami – dotykanie ich, patrzenie, dokonywanie obliczeń – dzieci nabywają pewności siebie, co będzie kluczowym wsparciem w późniejszej nauce. Pewność siebie będzie zachęcać dzieci do wytrwałości, a wytrwałość będzie przynosiła sukcesy.
Klocki Numicon zostały zaprojektowane w sposób pozwalający na wykorzystanie trzech kluczowych mocnych stron małych dzieci, aby pomóc im zrozumieć liczby. Te trzy mocne strony to:

  • Umiejętność uczenia się przez działanie,
  • Umiejętność uczenia się przez patrzenie,
  • Silne wyczucie wzoru

Kształty Numicon zostały zaprojektowane tak, aby dzieci mogły się nimi bawić, przyglądać się i zauważać prawidłowości oraz odkrywać wzory podczas ich używania.
Podstawowe ćwiczenia i zadania w metodzie Numicon odwołują się do kluczowych pojęć matematycznych:
- Myślenie matematyczne
- Wzór
- Kolejność
- Porównanie
- Liczenie

- Wyjście poza przeliczanie
- Zapis pozycyjny
- Dodawanie
- Odejmowanie
- Mnożenie
- Dzielenie
- Kształt

Postawa i podejście - W podejściu nauczyciela do nauczania ważne jest zachęcanie dziecka do podejmowania coraz trudniejszych zadań. Dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym charakteryzują się znacznymi różnicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umysłowego. Dlatego nauczyciele mają obowiązek systematycznego prowadzenia obserwacji i analizowania zachowań dzieci. Pomoże to lepiej poznać ich indywidualne możliwości, ustalić potrzeby rozwojowe i dopasować treści kształcenia do rzeczywistych możliwości dzieci. W edukacji matematycznej dzieci, bardzo ważne jest przestrzeganie zasady stopniowania trudności, a więc od tego co jest łatwe, do tego co jest trudne. Nowe treści wprowadzać powinniśmy na bazie już znanych i opanowanych przez dzieci. Zasadę tę uwzględnia także metoda Numicon, której założeniem jest dobre opanowanie wiadomości
i umiejętności z jednego zakresu co pozwala na przejście do następnego. Przestrzegając tej zasady w procesie wspomagania rozwoju, możemy w istotny sposób przyspieszyć rozwój intelektualny dzieci i ukształtować ich umiejętności matematyczne.

Metoda nauczania - W metodzie Numicon występują trzy główne obszary: stosowanie schematów i wzorów, system liczbowy i dokonywanie obliczeń. Są one oparte na zasadzie – „Użyj i zastosuj”. W obszarze matematyki forma kształtów Numicon umożliwia dzieciom zauważanie związków zachodzących pomiędzy liczbami, kiedy bawią się kształtami i łączą je ze sobą. Podstawowym pojęciem, które dziecko powinno zrozumieć, jest to, że liczby nie są czymś, co występuje w izolacji, lecz tworzą wysoce zorganizowany system, pełen rozmaitych rodzajów wzorów. Niezbędne jest dla dzieci, aby doświadczały liczb na rozmaite sposoby.

Naukowcy opracowali specjalne klocki mające od 1 do10 segmentów, będące wizualizacją liczby, a także wizualizacją tego, jakie są związki między liczbami.
Zestaw klocków Numicon to:

  • Kształty 1-10
  • Kołeczki, które pasują do otworów w kształtach,
  • Plastikowe tablice do układania kształtów i kołeczków,
  • Nakładki papierowe do nakładania na tablicę i układania obrazów według wzoru,
  • Worki do rozpoznawania kształtów za pomocą dotyku (sprawia, że dzieci wyobrażają sobie właściwości klocka i dzięki temu tworzą sobie własne wyobrażenie liczb,
  • Oś liczbowa zwana „linią liczb”, służąca do prezentacji kształtów i ich wartości liczbowej oraz kolejności liczb,
  • Waga - klocki są tak skonstruowane, że 10=10 tj. 3 i 2 to ciężar 5
  • Tarcza wykorzystujemy podczas gier zabaw: znajdowanie kształtów, ruletka itp.

Zestaw indywidualny przeznaczony jest dla dzieci już od 3 lat.

Zawiera:

  • 32 klocki, 52 kołeczki (tylko w 4 kolorach, bo dzieci muszą wyjść poza dopasowywanie wyłącznie na podstawie koloru),
  • plastikową tablicę z nakładkami,
  • karty z symbolami liczbowymi,
  • książeczkę zyg-zak (na jednej stronie przedstawia obiekty do liczenia, a na drugiej „linia numeryczna”.

Zestaw świetnie nadaje się do pracy indywidualnej z dzieckiem zarówno
w przedszkolu/szkole, jak i w domu. Z powodzeniem można go wykorzystywać w pracy
w parach. Kształty są tak zaprojektowane, aby były odpowiednie dla dzieci w różnym wieku, o różnym stopniu zdolności czy umiejętności. Można z nimi pracować zarówno w całej klasie, w małych grupach, w parach, a także indywidualnie.

Dzieci zauważają i chłoną to, co je otacza. W tym znaczeniu, sposób uczenia się dzieci jest przede wszystkim związany z sytuacjami, w których się znajdują. Dzieci łączą to, co widzą wokół siebie, żeby rozwijać swoje pojmowanie świata. Aby wspomóc uczenie się matematyki, należy zapewnić dziecku środowisko bogate matematycznie pod względem wizualnym, co ułatwia uczenie się o liczbach. Ten cel można osiągnąć, używając liczb przy każdej okazji np. podczas zabawy w piaskownicy, zabaw z wodą, przy użyciu komputera, ponumerowane szafki, pojemniki na ołówki, kredki. Należy zadbać, żeby w klasie znalazło się wiele przedmiotów codziennego użytku związanych z liczbami np. kalendarze, zegary, rozkłady zajęć, listy obecności, często się do nich odnosić.

Pedagogika już dawno udowodniła, że dzieci przyswajają wiedzę o wiele szybciej
i skuteczniej, gdy wydaje im się ona atrakcyjna, a droga prowadząca do niej – przyjemna. Pomocą może tu się okazać atrakcyjna pomoc dydaktyczna. Dziecko potrzebuje konkretu,
a nie abstrakcji, przykładu, a nie teoretycznego wyobrażenia. Dlatego tak trudno jest mu coś wytłumaczyć i opowiedzieć słowami. Często zamiast słów lepiej przemawia gest, jakaś rzecz, rekwizyt.

W metodzie Numicon obowiązują kolejne etapy pracy zgodnie z zasadą stopniowania trudności.
 Od łatwego do trudniejszego. 1. Zapoznanie z kształtami Numicon
2. Układanie kształtów Numicon w kolejności
3. Pewność w rozpoznawaniu kształtów Numicon
4. Przyporządkowanie nazw liczb do poszczególnych kształtów
5. Układanie w kolejności klocków i odpowiadających im liczb zapisanych graficznie
6. Porównywanie elementów w zbiorach
7. Wprowadzenie dodawania
8. Wprowadzenie odejmowania
9. Wprowadzenie mnożenia i dzielenia
10. Rozwiązywanie zadań z treścią
Opracowano na podstawie artykułu Mirosławy Matczak z OODN w Łodzi

Zachęcam do zajrzenia na stronę info@numicon.com

Lub na www.numicon.com




Prawda o actimelu i redbullu WARTO WIEDZIEĆ !!!

ACTIMEL dostarcza organizmowi bakterię zwaną L.CASEI.
Ta substancja jest wytwarzana w naturalny sposób przez 98% organizmów, lecz kiedy dostarcza się ją dodatkowo przez dłuższy czas, organizm przestaje ją produkować i stopniowo "zapomina", co musi robić i jak robić, przede wszystkim u osobników poniżej 14 lat. W rzeczywistości „actimel” pojawił się jako lek dla tych niewielu ludzi, którzy nie wytwarzają tej bakterii, ale ilość tych osób okazała się tak niewielka, że lek ten okazał się nieopłacalny.
By go zrobić opłacalnym sprzedano jego patent firmom żywnościowym. Departament Zdrowia zobowiązał ACTIMEL (firmę produkującą) do zaznaczenia w swoich reklamach, że produktu tego nie należy spożywać przez dłuższe okresy i firma ta dopełniła tego obowiązku, ale w formie tak zakamuflowanej, że żaden z konsumentów nie zauważy tego ostrzeżenia. W każdym kraju wykorzystuje się inne kruczki językowe..
Jeśli któraś matka decyduje się na uzupełnienie diety żywnościowej swojego dziecka ACTIMELEM, nie zauważy żadnego ostrzeżenia o niestosowności jego użycia i nie dowie się, że może powodować
poważną krzywdę w przyszłości, spowodowaną manipulacjami reklamowymi,
aby powiększyć zyski producentów.RED BULL TEN NAPÓJ JEST SPRZEDAWANY WE WSZYSTKICH SUPERMARKETACH NASZEGO KRAJU NASZE DZIECI MOGĄ GO SPOŻYWAĆ NA SPRÓBOWANIE....MOŻE TO BYĆ ŚMIERTELNE...
RED BULL został stworzony, by stymulować mózg osób poddanych dużemu wysiłkowi fizycznemu i wielkim napięciom stresującym, ale nigdy by być konsumowanym jako napój obojętny czy chłodzący.
RED BULL JEST NAPOJEM ENERGETYCZNYM, który się rozprowadza po całym świecie z pomocą sloganu: Zwiększa wytrzymałość fizyczną, podwyższa zdolność koncentracji i szybkość reakcji, dodaje energii i poprawia rześkość. Wszystko to można znaleźć na puszeczce RED BULLA Napój energetyczny tysiąclecia...! Red Bullowi udało się dotrzeć do prawie 100 krajów świata. Marka
CZERWONEGO BYKA ma jako swoich konsumentów młodzież i sportowców, dwa segmenty atrakcyjne, które zniewolono przez stymulację, którą powoduje ten napój. Napój ten został stworzony przez Dietricha Mateschitza, przedsiębiorcę pochodzenia austriackiego, który odkrył ten napój przez przypadek. Stało się to podczas podróży służbowej do Hong Kongu, kiedy pracował dla fabryki produkującej szczoteczki do zębów.
Plan na bazie przepisu, który zawierał kofeinę i taurinę wywołał furorę w tym kraju. Słusznie przewidział olbrzymi sukces tego napoju w Europie, gdzie na razie nie istniał ten produkt i co więcej
zobaczył wielką szansę przeistoczenia się w przedsiębiorcę. ALE PRAWDA O TYM NAPOJU JEST INNA: FRANCJA i DANIA właśnie zabroniły jego rozprowadzaniu, ze względu na to, że jest to śmiertelny koktajl, spowodowany zbiorem witamin zmieszanym z GLUCURONOLACTONE, produktem chemicznym wysoko niebezpiecznym, który został stworzony przez Departament Obrony
Stanów Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych, by stymulować morale wojska ugrzęzłego w Wietnamie, który działał jako narkotyk halucynogenny, zwalczający stres wojenny. Jednak jego efekty w organizmie okazały się tak niszczycielskie, że został wycofany wobec wysokich wskaźników migreny, guzów mózgowych i chorób wątroby, które występowały u żołnierzy, którzy go spożywali....Pomimo tego na puszce RED BULLA można wyczytać wśród składników: GLUCURONOLACTONE, skatalogowany medycznie jako stymulant. Co jednak nie figuruje na puszce RED BULLA, to konsekwencje jego spożycia, które powinny być umieszczone w całej serii OSTRZEŻEŃ:
1).- Jest niebezpiecznie spożywać go, jeśli po jego spożyciu nie wykonujesz ćwiczeń fizycznych, ponieważ funkcja energetyzująca napoju przyspiesza rytm bicia serca i może spowodować nagły zawał. 2).- Jesteś w niebezpieczeństwie dostania wylewu do mózgu, spowodowanego tym, że RED BULL zawiera składniki, które rozcieńczają krew, by serce mogło łatwiej przetaczać krew by
móc w ten sposób wysiłek fizyczny uczynić mniej wyczerpującym.
3).- Zabronione jest mieszanie RED BULLA z alkoholem, ponieważ mieszanka ta zmienia napój w "Śmiertelną Bombę", która atakuje bezpośrednio wątrobę, powodując, że miejsce zaatakowane się nie regeneruje. 4).- Jednym z podstawowych składników RED BULLA jest witamina B12, używana w medycynie do ratowania pacjentów w stanie nieprzytomności po spożyciu olbrzymich dawek alkoholu. Stąd nadciśnienie i stan ekscytacji, w którym się znajdujesz po spożyciu RED BULLA, jak gdybyś był pod wpływem alkoholu. 5).- Regularne spożywanie RED BULLA wyzwala pojawianie się całej serii chorób nerwowych i neurotycznych nieodwracalnych.WNIOSEK: Jest to napój, który powinien być zabroniony, ponieważ jest mieszany z alkoholem i tworzy bombę zegarową dla organizmu, przede wszystkim, wśród nastolatków i dorosłych, którzy nie posiadają tej informacji.
PRZEKAŻ TO DALEJ, PRZYNAJMNIEJ NIECH LUDZIE WIEDZĄ I NIECH SAMI DECYDUJĄ
(RAPORT PHD KHALET GEBARA MD in USA California (UCLA University)/